اشکال دارویی:

TAB:2 mg, 4 mg, 8 mg

Injection : 5 mg / ml

 

پرفنازین ۲ چیست

پرفنازین در اسکیزوفرنی و حالات روانی ،مانیا و درمان کمکی کوتاه مدت اضطراب شدید، تحریکات روانی حرکتی، هیجان و تحریکات رفتاری شدید و ناگهانی ، استفراغ و تهوع شدید به کار می رود.

پرفنازین پس از مصرف خوراکی ، سریع ولی ناکامل جذب گردیده، تحت تأثیر متابولیسم عبور اول کبدی قرار گرفته و غیر فعال می‌گردد. متابولیت‌ها و مقدار ناچیز داروی تغییر نیافته عمدتاً از راه ادرار و مقداری نیز از طریق صفرا دفع می‌گردند. پیوند این دارو به پروتئین‌های پلاسما بسیار زیاد است.

پرفنازین و افسردگی

در میزان های کم، داروی پرفنازین در صورت صلاحدید متخصص اعصاب و روان می تواند برای درمان بیماری افسردگی به همراه داروی ضدافسردگی استفاده شود. به هنگام درمان بیماری افسردگی، قرص پرفنازین در سریع ترین زمانی که علائم بیماری فرد قطع شود، با دستور روانپزشک و بر اساس صلاحدید او تنظیم می شود. داروی پرفنازین، خاصیت ضدافسردگی به ذات ندارد. مطالعات مختلف نشان می دهند که استفاده از قرص پرفنازین با فلوکستین (پروزاک) در بیماران مبتلا به افسردگی سایکوتیک یا با روانپریشی یا جنون می تواند موثر باشد، اگر چه که احتمال این وجود دارد که داروی فلوکستین با متابولیسم پرفنازین تداخل ایجاد نموده و باعث افزایش مقادیر پلاسمایی پرفنازین و نیمه عمر طولانی تر آن شود. در این ترکیب، فعالیت ضد استفراغی قوی پرفنازین باعث کاهش تهوع و استفراغ ناشی از فلوکستین و همچنین بی قراری اولیه ایجاد شده توسط فلوکستین می شود.
قرص پرفنازین در گذشته در میزان های کم به عنوان آرامش بخش خفیف یا مینور در بیماران دارای سابقه مشخص اعتیاد به مواد یا الکل استفاده شده است، کاری که امروزه قویا منع می شود.
داروی پرفنازین ویژگی های آرامش بخش و ضداضطراب دارد، که این دارو را برای درمان بیماران دارای روانپریشی با بی قراری مناسب می کند.
یکی از موارد off-label باارزش برای استفاده داروی پرفنازین، درمان کوتاه مدت بیماری هیپرامزیس گراویداروم یا استفراغ شدید است که در آن زنان باردار تهوع و استفراغ شدید تجربه می نمایند. این مشکل ممکن است آنقدر شدید شود که بارداری را به خطر اندازد. البته استفاده از داروی پرفنازین در زنان حامله باید فقط با تجویز متخصص زنان و زایمان و تحت نظر او باشد.

قرص پرفنازین

پرفنازین ۲ برای چیست

پرفنازین یک داروی انتی سایکوتیک یا ضد روان پریشی فنوتیازین است . پرفنازین برای درمان اختلالات روان پریشی مثل اسکیزوفرنی استفاده می شود . همچنین برای کنترل حالت تهوع و استفراغ شدید نیز به کار می رود.

پرفنازین نی نی سایت
پرفنازین و چاقی

داروها اغلب به خودی خود باعث چاقی نمی شوند بلکه عوارض جانبی شان با اضافه وزن همراه هستند. برای مثال بعضی داروها اشتها را افزایش می دهند

پرفنازین 2 چیست

پرفنازین دارویی ضد روان‌پریشی است که با تأثیر بر برخی از مواد موجود در مغز به ایجاد تعادل روحی-روانی بیمار کمک می‌کند ولی با وجود این همچون سایر داروها دارای یک‌سری عوارض جانبی است که در تداوم مصرف آن باید مزایای آن بیشتر از عوارضش باشد.

 

پرفنازین ۲ عوارض

آثار خارج هرمی خصوصدیستونی ،به ویژه با مقادیر مصرف زیاد شایع تر بوده و در مصرف طولانی مدت دیسکینزی دیررس ممکن است بروز نماید. خواب آلودگی ،سستی ،کابوس شبانه ،بی خوابی ،بی ثباتی ،افسردگی ،خشکی دهان ،یبوست ،احتباس ادرار،تاری دید و احتقان بینی از عوارض شایع دارو هستند.

همراه با سایر داروهای تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی ،همراه با سایر داروهای تضعیف کننده مغز استخوان ،در بیماری فیوکروموسیتوم ،در بیماران مسن دچار آشفتگی و بی قراری نباید مصرف شود.
نکات قابل توصیه به بیمار:
1.مصرف این دارو در کودکان زیر سن 14 سال توصیه نمی شود.
2.این دارو ممکن است ایجاد خواب آلودگی نموده و موجب اختلال در انجام کارهایی شود که نیاز به دقت و هشیاری دارند

پرفنازین و فلوکستین

پرفنازین و فلوکستین با یکدیگر تداخل دارویی دارند، زیرا فلوکستین از جمله داروهای موثر بر آنزیم های کبدی که باعث خروج پرفنازین از بدن می شود می باشد. همچنین قرص پرفنازین با داروهای آلپرازولام، سیتریزین و دیفن هیدرامین نیز تداخل دارویی دارد..

پرفنازین 2 نی نی سایت
پرفنازین اضطراب

همراه مصرف این دارو، از دارو‌های آرامش بخش، ضد درد، قرص‌های خواب، دارو‌های ضد افسردگی و ضد اضطراب را مصرف نکنید.

پرفنازین افسردگی

پرفنازین برای درمان انواع اختلالات سایکوتیک مانند اسکیزوفرنی به کار برده می‌شود. علاوه بر این، برای کنترل تهوع و استفراغ شدید نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دوزهای پایین از آن برای درمان افسردگی آژیته (همراه با داروی ضد افسردگی ) استفاده می شود. هنگام درمان افسردگی ، پرفنازین به همان سرعتی که شرایط بالینی اجازه می دهد قطع می شود. Perphenazine هیچ فعالیت ضد افسردگی ذاتی ندارد. مطالعات متعدد نشان می دهد که استفاده از پرفنازین با فلوکستین (Prozac) در بیماران مبتلا به افسردگی سایکوتیک بسیار امیدوار کننده است ، اگرچه فلوکستین در متابولیسم پرفنازین تداخل دارد و باعث بالاتر رفتن سطح پلاسمایی پرفنازین و نیمه عمر بیشتر می شود. در این ترکیب ، اثر ضد استفراغ قوی پرفنازین باعث کاهش تهوع و استفراغ ناشی از فلوکستین و همچنین آژیتاسیون اولیه ناشی از فلوکستین می شود. هر دو عمل می تواند برای بسیاری از بیماران مفید باشد.

پرفنازین امپول

پرفنازین در اسکیزوفرنی و حالات روانی ،مانیا و درمان کمکی کوتاه مدت اضطراب شدید، تحریکات روانی حرکتی، هیجان و تحریکات رفتاری شدید و ناگهانی ، استفراغ و تهوع شدید به کار می رود.

آیا پرفنازین اعتیاد آور است

خیر

پرفنازین و اضطراب

همراه مصرف این دارو، از دارو‌های آرامش بخش، ضد درد، قرص‌های خواب، دارو‌های ضد افسردگی و ضد اضطراب را مصرف نکنید.

ایا پرفنازین باعث چاقی میشود

بعضی داروها اشتها را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند در مصرف غذا زیاده‌روی کنید. بعضی دیگر نیز بر روند جذب و ذخیره‌سازی گلوکز توسط بدن تاثیر می‌گذارند اما در مجموع ممکن است باعث چاقی شود .

اثر پرفنازین

پرفنازین همچون اغلب داروهای آنتی سایکوتیک گیرنده‌های دوپامینی را مهار نموده و اثر درمانی خود را با مهار این گیرنده‌ها در سیستم مزولیمبیک و مزوکورتیکال اعمال‌می‌نماید. همچنین سبب مهار گیرنده‌های آلفاآدرنرژیک و موسکارینی می‌گردد.

اشکال پرفنازین

قرص و آمپول

پرفنازین آرامبخش

این دارو در دسته خواب آورهای آرامبخش ،وضد جنون ها دسته بندی می شود .

آیا پرفنازین خواب آور است

بله . پرفنازین خواب آور است .

پرفنازین خواب آور

پرفنازین از دسته داروهای آرامبخش برای بیماران می باشد که برای درمان اسکیزوفرنی و درمان اضطراب شدید مورد استفاده قرار می گیرد .در صورت داشتن بیماری قلبی از مصرف این دارو خودداری کنید .از عوارض مصرف این دارو می توان افسردگی , خواب آلودگی و یبوست را نام برد .

پرفنازین برای چیست

اسکیزوفرنی و حالات روانی ،مانیا و درمان کمکی کوتاه مدت اضطراب شدید، تحریکات روانی حرکتی، هیجان و تحریکات رفتاری شدید و ناگهانی ، استفراغ و تهوع

پرفنازین برای چی خوبه

درمان اختلالات روان پریشی یا درمان حالت تهوع و استفراغ

پرفنازین برای وسواس فکری

پرفنازین برای وسواس فکری تجویز می شود

پرفنازین با چه داروهایی تداخل دارد

مصرف آن همراه با داروهای ضد آریتمی و نیز داروهای ضد هیستامین نظیر ترفنادین و آستمیزول یا مسدد گیرنده بتا مانند سوتالول ،خطر بروز آریتمی بطنی را افزایش می دهد. داروهای ضد افسردگی خصوص انواع سه حلقه ای سبب افزایش غلظت خونی و نیز اثرات ضدموسکارینی این دارو می گردند. پرفنازین ممکن است باعث کاهش آستانه تشنج شده و با اثر داروهای ضدصرع مقابله نماید. مصرف این دارو همراه با داروهایی مانند متوکلوپرامید و لیتیوم خطر بروز عوارض خارج هرمی را افزایش می دهد. پرفنازین با اثر داروهای ضدپارکینسون مانند بروموکریپتین و لوودوپا مقابله می نماید.

پرفنازین برای وسواس

پرفنازین برای وسواس فکری تجویز می شود

پرفنازین برای معده

این دارو در مورد کاربرد این دارو در کنترل تهوع و استفراغهای شدید،  معده و گوارش تجویز می شود .

پرفنازین برای اضطراب

Perphenazine دارای خاصیت آرام بخش و ضد اضطراب است ، و این دارو برای درمان بیماران سایکوتیک آژیته مفید است.

پرفنازین برای درمان چیست

• درمان انواع اختلالات سایکوتیک مانند اسکیزوفرنی

• درمان مرحله شیدایی اختلال دو قطبی

• اختلال اسکیزوافکتیو

• کاهش رفتار پرخاشگرانه و میل به آسیب رساندن به خود / دیگران

• کاهش توهم

• کنترل تهوع و استفراغ شدید

• درمان افسردگی آژیته

• دارای خاصیت آرام بخش و ضد اضطراب

پرفنازین برای چی هست

داروی ضد روانپریشی تیپیک است

پرفنازین برای خواب

این دارو باعث می شود راحتتر به خواب بروید .

 

مکانیسم عمل:

ﭘﺮﻓﻨﺎزﻳﻦ ﻳﻚ ﺗﺎ ﺳﻪ ﺳﺎﻋﺖ ﭘﺲ از ﺟﺬب ﮔﻮارﺷﻲ، ﺑﻪ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻏﻠﻈﺖ ﺧﻮد ﻣـﻲرﺳـﺪ، و ﻧﻴﻤـﻪ ﻋﻤـﺮ دﻓﻊ ﻛﺎﻣﻞ آن ۹ ﺳﺎﻋﺖ اﺳﺖ .

ﻳﻚ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺖ ﻓﻌﺎل(۷ ﻫﻴﺪروﻛﺴﻲ ﭘﺮﻓﻨﺎزﻳﻦ) دارد ﻛﻪ ﺑﺮای ﻛﻠﻴﺮاﻧﺲ آن ۱۹ ﺳﺎﻋﺖ زﻣﺎن ﻻزم اﺳﺖ.

دارو ﺑﻮﺳـﻴﻠﻪی ﺳـﺎﻳﺘﻮﻛﺮوم P450 اﻳﺰوآﻧـﺰﻳﻢ CYP2D6، اﻛﺴـﻴﺪه ﻣﻲﺷﻮد، اﻣﺎ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺴﻢ آن ﺑﻪ ﺷﻴﻮه آﻟﻜﻴﻞ زداﻳﻲ، ﻫﻴﺪروﻛﺴـﻴﻠﻪ ﺷـﺪن و ﺳـﻮﻟﻔﺎﺗﻪ ﺷـﺪن اﻧﺠﺎم ﺷﻮد.

ﺗﻨﻮع و وﺳﻌﺖ ﺷﻴﻮهﻫﺎی ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺴﻢ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲﺷﻮد ﻏﻠﻈﺖ دارو ﺑﻪ ﻃـﻮر ﻧﺎﮔﻬـﺎﻧﻲ اﻓـﺰاﻳﺶ ﻧﻴﺎﺑﺪ.

ﺗﺪاﺧﻞ اﻳﻦ دارو ﺑﺎ ﻟﻴﺘﻴﻮم ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ.

موارد مصرف ﭘﺮﻓﻨﺎزﻳﻦ:

پرفنازین در اسکیزوفرنی و درمان کمکی کوتاه مدت اضطراب شدید، تحریکات روانشناختی، حرکتی، هیجان و تحریکات رفتاری شدید و ناگهانی، استفراغ و تهوع شدید به کار می رود.

دوزبندی در بزرگسالان:

ﭘﺮﻓﻨﺎزﻳﻦ اﻏﻠﺐ ۱۶ ﺗﺎ ۳۲ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم در روز ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻨﻘﺴﻢ در دو دوز ﺗﺠﻮﻳﺰ ﻣﻲﺷـﻮد.

دوز ﺑﻴﺶ از ۶۴ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم در روز ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻧﻤﻲﺷﻮد. ﭘﺮﻓﻨﺎزﻳﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﺑـﻪ ﺷـﻜﻞ ﺧـﻮراﻛﻲ آن ﻣﻮﺟـﻮد اﺳـﺖ.

ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻗﺮصﻫﺎی ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺿﺪ اﻓﺴﺮدﮔﻲ ﺳﻪ ﺣﻠﻘﻪای آﻣﻲ ﺗﺮﻳﭙﺘﻴﻠﻴﻦ، ﺑﺮای درﻣﺎن اﻓﺴﺮدﮔﻲ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻋﻼﻳﻢ روان ﭘﺮﻳﺸﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﺷﻮد.

ﻣﺮوری اﺧﻴـﺮ ﺑـﺮ درﻣـﺎن اﺳـﻜﻴﺰوﻓﺮنی ﻧﺸـﺎن داده ﻛــﻪ ﭘﺮﻓﻨــﺎزﻳﻦ ﻋﻼﻳــﻢ اﻛﺴــﺘﺮاﭘﻴﺮاﻣﻴﺪال ﻛﻤﺘــﺮی ﻧﺴــﺒﺖ ﺑــﻪ ﻫﺎﻟﻮﭘﺮﻳــﺪول و ﻧﻴــﺰ داروی ﻧﺴــﻞ دوم(رﺳﭙﺮﻳﺪون) دارد.

تداخل‌های‌ دارویی‌:

مصرف‌ آن‌ همراه‌ باداروهای‌ ضد آریتمی‌ و نیز داروهای‌ ضدهیستامین‌ نظیر ترفنادین‌ و آستمیزول‌ یامسدد گیرنده‌ بتا مانند سوتالول‌، خطربروز آریتمی‌ بطنی‌ را افزایش‌ می‌دهد.

داروهای‌ ضد افسردگی‌ خصوص انواع‌سه‌ حلقه‌ای‌ سبب‌ افزایش‌ غلظت‌ خونی‌ ونیز اثرات‌ ضد موسکارینی‌ این‌ دارو می‌گردند.

پرفنازین‌ ممکن‌ است‌ باعث‌کاهش‌ آستانه‌ تشنج‌ شده‌ و با اثر داروهای‌ ضد صرع‌ مقابله‌ نماید.

مصرف‌ این‌ دارو همراه‌ با داروهایی‌ مانند متوکلوپرامید و لیتیوم‌ خطر بروز عوارض‌ خارج‌ هرمی‌ را افزایش‌ می‌دهد.

پرفنازین‌ با اثر داروهای‌ ضد پارکینسون‌ مانند بروموکریپتین‌ ولوودوپا مقابله‌ می‌نماید.

عوارض جانبی:

خواب آلودگی، افسردگی، خشکی دهان، یبوست، احتباس ادرار، تاری دید و احتقان بینی از عوارض شایع دارو هستند.

خواب‌آلودگی، سرگیجه، سردرد، تاری دید، بی‌خوابی، اسهال، استفراغ، یبوست، از دست دادن اشتها، افزایش تعریق، خشکی دهان، خارش پوست

موارد منع مصرف و احتیاط:

همراه با سایر داروهای تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی، همراه با سایر داروهای تضعیف کننده مغزاستخوان، خصوصاً در افراد مسن، با احتیاط مصرف گردد.

توجهات پزشکی-پرستاری / آموزش به بیمار – خانواده: